Tijdens mijn stage in het zesde leerjaar heb ik als werothema 'een expeditie naar Mars' uitgewerkt. Vandaag heb ik de laatste les wereldoriëntatie gegeven.
Morgen is het mijn laatste dag stage in het zesde leerjaar en wordt er een 'grote Marsquiz' georganiseerd. Hieronder vinden jullie mijn gebruikte werkboekje.
Bij opdracht 2 kunnen jullie zien dat de kinderen de taak kregen naar een briefje van een professor te luisteren. Dit geluidsfragment nam ik zelf op met het programma Audacity.
De kinderen vonden dit zeer tof! Ze genoten van het briefje en wilden hierdoor samen met de professor de planeet Mars verkennen.
Hieronder en ook mijn skydrive kunnen jullie het fragmentje beluisteren.
Hallo iedereen!
Deze blog is een jaaropdracht voor het vak ICT. De bedoeling is om heel wat nieuwe dingen te ontdekken en deze nadien te gebruiken in de lagere school. Blijven bloggen dus!
Groetjes
11-05-2009
Patrick Ouchène alias Elvis Presley
Vandaag gaf ik in het zesde leerjaar een korte les over het Eurovisiesongfestival.
Aansluitend hierbij mochten de kinderen in groepjes van vier het clipje van Patrick Ouchène (kandidaat voor België) bekijken op de computers.
Ik had er op voorhand voor gezorgd dat de filmpjes op de vijf computers geladen waren.
De kinderen vonden dit een supere activiteit!
Door het filmpje te zien konden de kinderen zich een beeld vormen van de betekenis van het lied.
Ze vonden het filmpje hilarisch!
Maar wees eerlijk... Dat is het toch? :-P
Ik hoop dat we naar de finale in Moskou mogen!
Aansluitend hierbij mochten de kinderen in groepjes van vier het clipje van Patrick Ouchène (kandidaat voor België) bekijken op de computers.
Ik had er op voorhand voor gezorgd dat de filmpjes op de vijf computers geladen waren.
De kinderen vonden dit een supere activiteit!
Door het filmpje te zien konden de kinderen zich een beeld vormen van de betekenis van het lied.
Ze vonden het filmpje hilarisch!
Maar wees eerlijk... Dat is het toch? :-P
Ik hoop dat we naar de finale in Moskou mogen!
10-05-2009
Moederdag!
Vandaag is het Moederdag!
In het zesde leerjaar las ik dit gedichtje voor als afsluiter op vrijdagnamiddag.
De kinderen vonden het erg mooi en namen spontaan hun pen om het over te schrijven en vandaag voor te lezen 'VOOR MAMA'. :-)
In het zesde leerjaar las ik dit gedichtje voor als afsluiter op vrijdagnamiddag.
De kinderen vonden het erg mooi en namen spontaan hun pen om het over te schrijven en vandaag voor te lezen 'VOOR MAMA'. :-)
09-05-2009
Beeldend ICT-werk rond het project 'Piraten'
In de tweede graad werkte men tijdens de maand maart een project uit rond het thema 'Piraten'.
Op vrijdagnamiddag 27 maart verving ik de leerkracht van het derde leerjaar tijdens een beeldles. Deze les kon ik op voorhand voorbereiden.
De kinderen creëerden een piraat uit ijzerdraad en papieren plakband.
Ik liet hen deze opdracht uitvoeren in de multimediaklas. (Dit is een gewoon klaslokaal waar een vijftal computers aanwezig zijn.)
Groepjes van vijf kinderen liet ik een tekening van een piraat of een piratenschip inkleuren in het programma 'Paint'. (met de verfborstel)
De kinderen vonden dit fantastisch! Ze vonden het zo jammer wanneer ze na een kwartiertje moesten afronden! Alle kinderen moesten uiteraard de kans krijgen om deze ICT-oefening eens uit te voeren. Hieronder enkele bewerkte foto's van de kinderen.



Op vrijdagnamiddag 27 maart verving ik de leerkracht van het derde leerjaar tijdens een beeldles. Deze les kon ik op voorhand voorbereiden.
De kinderen creëerden een piraat uit ijzerdraad en papieren plakband.
Ik liet hen deze opdracht uitvoeren in de multimediaklas. (Dit is een gewoon klaslokaal waar een vijftal computers aanwezig zijn.)
Groepjes van vijf kinderen liet ik een tekening van een piraat of een piratenschip inkleuren in het programma 'Paint'. (met de verfborstel)
De kinderen vonden dit fantastisch! Ze vonden het zo jammer wanneer ze na een kwartiertje moesten afronden! Alle kinderen moesten uiteraard de kans krijgen om deze ICT-oefening eens uit te voeren. Hieronder enkele bewerkte foto's van de kinderen.




Sport op de school
De studenten van het tweede jaar (Juf Dorien en Juf Heidi) organiseerden op dinsdag 5 mei en donderdag 8 mei twee 'sportnamiddagen' voor de derde graad.
Op 5 mei kregen de kinderen de kans om te dansen en op 8 mei werden twee spannende voetbalwedstrijden gehouden.
De kinderen van mijn stageklasje waren uiteraard van de partij.
(Ik natuurlijk ook met mijn camera :-)!!!)
Veel dans- en voetbalkijkgenot!
Op 5 mei kregen de kinderen de kans om te dansen en op 8 mei werden twee spannende voetbalwedstrijden gehouden.
De kinderen van mijn stageklasje waren uiteraard van de partij.
(Ik natuurlijk ook met mijn camera :-)!!!)
Veel dans- en voetbalkijkgenot!
06-05-2009
Interessante TECHNIEK-sites
Voor de derde graad lessen techniek maken is niet eenvoudig!
Vorig jaar heb ik een hoekenwerk rond techniek voorbereid.
Toch vond ik dit helemaal niet evident.
Tijdens de stage in het zesde leerjaar heb ik ook een les wero gegeven waarin 'proefjes uitvoeren met water' centraal stond.
Ik maakte tijdens het maken van deze voorbereidingen veel gebruik van het internet.
Hieronder de bespreking van twee interessante websites rond techniek.
Deze websites zijn voor mij didactisch gezien voor de leerlingen en voor de leerkrachten het meest gestructureerd en bijgevolg het meest bruikbaar.
Anywize
Voor mij was het heel gemakkelijk om via deze site informatie op te zoeken.
Er wordt informatie verleend over zeven hoofdthema's die te maken hebben met techniek.
Elk onderwerp wordt nog eens onderverdeeld in verschillende deelthema's (bv.: energie: wind maken, windmolentje, het lampje brandt, ...).
Deze onderwerpen zijn zeer nuttig. Bij elk deelthema wordt bovendien een korte probleemstelling weergegeven zodat je al een idee hebt van de inhoud van de activiteit.
Wanneer je op een bepaalde probleemstelling klikt, krijg je een uitgewerkte lesvoorbereiding.
De gebruikte structuur is voor de gebruiker duidelijk (titel, auteur, probleemstelling, leergebied, geschatte duur, doelgroep en contextgebied).
Voor bepaalde onderwerpen zijn er ook werkblaadjes beschikbaar. Ze zijn zeer duidelijk en uit te voeren zonder veel uitleg te geven (bv. drijven - zinken).
Op de website zijn ook pedagogische tips voor leerkrachten te vinden.
Hier wordt kort uitgelegd hoe je de les het best aanpakt en waar je organisatorisch rekening mee moet houden bij de uitvoering.

I love technologie
Wanneer ik deze website opende, kreeg ik meteen iets te zien dat heel actueel is rond het thema 'techniek'. Dit is aantrekkelijk voor de gebruiker en via het artikel wordt het meteen duidelijk dat de website met kinderen van de basisschool werkt.
Het is mogelijk om met deze site lesfiches voor de basisschool te openen.
Je klikt op een bepaalde leeftijdscategorie en nadien kies je een bepaald onderwerp (bv.: eerste graad - elektriciteit). Nadien krijg je een gestructureerd en concreet blad met een voorbereiding. De leerinhoud wordt verduidelijkt met afbeeldingen.
Er worden ook korte filmpjes en foto's (bv.: over de nascholing van de proeftuin) weergegeven.

Vorig jaar heb ik een hoekenwerk rond techniek voorbereid.
Toch vond ik dit helemaal niet evident.
Tijdens de stage in het zesde leerjaar heb ik ook een les wero gegeven waarin 'proefjes uitvoeren met water' centraal stond.
Ik maakte tijdens het maken van deze voorbereidingen veel gebruik van het internet.
Hieronder de bespreking van twee interessante websites rond techniek.
Deze websites zijn voor mij didactisch gezien voor de leerlingen en voor de leerkrachten het meest gestructureerd en bijgevolg het meest bruikbaar.
Anywize
Voor mij was het heel gemakkelijk om via deze site informatie op te zoeken.
Er wordt informatie verleend over zeven hoofdthema's die te maken hebben met techniek.
Elk onderwerp wordt nog eens onderverdeeld in verschillende deelthema's (bv.: energie: wind maken, windmolentje, het lampje brandt, ...).
Deze onderwerpen zijn zeer nuttig. Bij elk deelthema wordt bovendien een korte probleemstelling weergegeven zodat je al een idee hebt van de inhoud van de activiteit.
Wanneer je op een bepaalde probleemstelling klikt, krijg je een uitgewerkte lesvoorbereiding.
De gebruikte structuur is voor de gebruiker duidelijk (titel, auteur, probleemstelling, leergebied, geschatte duur, doelgroep en contextgebied).
Voor bepaalde onderwerpen zijn er ook werkblaadjes beschikbaar. Ze zijn zeer duidelijk en uit te voeren zonder veel uitleg te geven (bv. drijven - zinken).
Op de website zijn ook pedagogische tips voor leerkrachten te vinden.
Hier wordt kort uitgelegd hoe je de les het best aanpakt en waar je organisatorisch rekening mee moet houden bij de uitvoering.

I love technologie
Wanneer ik deze website opende, kreeg ik meteen iets te zien dat heel actueel is rond het thema 'techniek'. Dit is aantrekkelijk voor de gebruiker en via het artikel wordt het meteen duidelijk dat de website met kinderen van de basisschool werkt.
Het is mogelijk om met deze site lesfiches voor de basisschool te openen.
Je klikt op een bepaalde leeftijdscategorie en nadien kies je een bepaald onderwerp (bv.: eerste graad - elektriciteit). Nadien krijg je een gestructureerd en concreet blad met een voorbereiding. De leerinhoud wordt verduidelijkt met afbeeldingen.
Er worden ook korte filmpjes en foto's (bv.: over de nascholing van de proeftuin) weergegeven.

04-05-2009
Reclame... overal te vinden
Tijdens de lessen godsdienst en Nederlands in het zesde leerjaar werd het onderwerp 'kritisch kijken naar reclame' aangeboden.
De kinderen maakten hier kennis mee aan de hand van een kort verhaaltje, een aantal affiches en ook met behulp van twee filmpjes.
Aangezien ik niet over een smartboard beschik en er maar zes (werkende) computers op mijn stageschool te vinden zijn, heb ik de kinderen in groepjes van vier naar de filmpjes in de computerklas laten kijken.
Op voorhand zorgde ik ervoor dat beide filmpjes geopend en geladen waren.
De kinderen vonden dit heel boeiend!
Bovendien maakten ze op een andere manier kennis met reclame. Thuis bekijken de meeste kinderen reclame uit verveling of omdat hun programma bijna begint en het nog even reclame is...
Na het bekijken van de filmpjes werd kort besproken wat het doel van elke reclamespot is.
Hier werd tijdens de les zelf nog vaak op teruggeblikt.
Dit was voor de kinderen een supertoffe instap! Ze waren voor de rest van de les heel enthousiast!
Hieronder de twee spots en twee van de getoonde affiches.


De kinderen maakten hier kennis mee aan de hand van een kort verhaaltje, een aantal affiches en ook met behulp van twee filmpjes.
Aangezien ik niet over een smartboard beschik en er maar zes (werkende) computers op mijn stageschool te vinden zijn, heb ik de kinderen in groepjes van vier naar de filmpjes in de computerklas laten kijken.
Op voorhand zorgde ik ervoor dat beide filmpjes geopend en geladen waren.
De kinderen vonden dit heel boeiend!
Bovendien maakten ze op een andere manier kennis met reclame. Thuis bekijken de meeste kinderen reclame uit verveling of omdat hun programma bijna begint en het nog even reclame is...
Na het bekijken van de filmpjes werd kort besproken wat het doel van elke reclamespot is.
Hier werd tijdens de les zelf nog vaak op teruggeblikt.
Dit was voor de kinderen een supertoffe instap! Ze waren voor de rest van de les heel enthousiast!
Hieronder de twee spots en twee van de getoonde affiches.


Humo liegt!!!
Iedereen kent ongetwijfeld de hilarische lachfilmpjes van 'Humo liegt'.
Dit is zeker en vast mijn favoriet!
Het gaat over een man die beweert gezond te leven en heel tevreden is over zijn uiterlijk.
HUMO is het hier duidelijk niet mee eens...
Dit is zeker en vast mijn favoriet!
Het gaat over een man die beweert gezond te leven en heel tevreden is over zijn uiterlijk.
HUMO is het hier duidelijk niet mee eens...
01-05-2009
De website 'Kinderenwebhotel'
Via dit blogbericht wil ik heel graag de site kinderenwebhotel promoten.
Deze site is bedoeld voor kinderen, ouders en leerkrachten.
Hij is bijzonder toegankelijk voor kinderen! Hij is zeer gemakkelijk te bedienen en is logisch opgebouwd.
Op deze site zijn er verschillende vakonderdelen te vinden (taal, rekenen, wero, beeldopvoeding, ...).
Per vakonderdeel zijn er verschillende delen te vinden (bv. wero ruimte -> aardbevingen, aarde, België, ...).
Er wordt heel veel informatie aangeboden en ook oefeningen.
Bij de meeste oefeningen worden ook de oplossingen aangeboden.
Wel vind ik het jammer dat de kinderen (of leerkrachten of ouders) de pagina met oefeningen moeten afdrukken.
Ik vind het zeer interessant dat de site de leerinhoud op een toffe manier aanbiedt. Er wordt gewerkt met proefjes, tekeningen en duidelijke omschrijvingen!
Er worden ook spelletjes, raadsels, gedichten, verhalen en nog zoveel meer aangeboden.
Met deze site heb ik onder andere gewerkt wanneer ik studieondersteuning aan huis gaf.
Wanneer mijn leerling uit het vierde leerjaar nog even tijd had, mocht hij eerst nog een cijferoefening maken (vervolg op de leerstof uit de klas) en nadien een spelletje spelen of een gedichtje lezen.
Dit was zeer motiverend! Hij keek hier elke keer naar uit.
Kinderen kunnen hier zeker snel mee aan de slag!

Deze site is bedoeld voor kinderen, ouders en leerkrachten.
Hij is bijzonder toegankelijk voor kinderen! Hij is zeer gemakkelijk te bedienen en is logisch opgebouwd.
Op deze site zijn er verschillende vakonderdelen te vinden (taal, rekenen, wero, beeldopvoeding, ...).
Per vakonderdeel zijn er verschillende delen te vinden (bv. wero ruimte -> aardbevingen, aarde, België, ...).
Er wordt heel veel informatie aangeboden en ook oefeningen.
Bij de meeste oefeningen worden ook de oplossingen aangeboden.
Wel vind ik het jammer dat de kinderen (of leerkrachten of ouders) de pagina met oefeningen moeten afdrukken.
Ik vind het zeer interessant dat de site de leerinhoud op een toffe manier aanbiedt. Er wordt gewerkt met proefjes, tekeningen en duidelijke omschrijvingen!
Er worden ook spelletjes, raadsels, gedichten, verhalen en nog zoveel meer aangeboden.
Met deze site heb ik onder andere gewerkt wanneer ik studieondersteuning aan huis gaf.
Wanneer mijn leerling uit het vierde leerjaar nog even tijd had, mocht hij eerst nog een cijferoefening maken (vervolg op de leerstof uit de klas) en nadien een spelletje spelen of een gedichtje lezen.
Dit was zeer motiverend! Hij keek hier elke keer naar uit.
Kinderen kunnen hier zeker snel mee aan de slag!

Lied- en treinboekje!
Enkele weken geleden ging ik voor een weekje op openluchtklassen naar Ieper.
Op mijn blog hebben jullie een uitgebreid verslag kunnen lezen over deze 'bonte zakenreis' ;-).
Uiteraard kreeg ik op voorhand een aantal opdrachten van mijn mentoren...
Eén van deze opdrachten was: maak een liedboekje en creëer een bezigheid op de trein (ook aan de hand van een boekje).
Hoe begin ik hier aan???... Dit was mijn eerste vraag!
Na een eerste brainstorming met medestudenten en de lector ben ik er in geslaagd de 2 boekjes te maken.
Het liedboekje maakte ik Microsoft Publisher en het treinboekje in Microsoft Word.
De boekjes werkten heel motiverend tijdens de reis. De kinderen waren niet alleen tijdens de treinreis bezig met de boekjes, maar ook tijdens hun verblijf.
Momenten van verveling waren er hierdoor uitgesloten!
Hieronder de resultaten!!!
Op mijn blog hebben jullie een uitgebreid verslag kunnen lezen over deze 'bonte zakenreis' ;-).
Uiteraard kreeg ik op voorhand een aantal opdrachten van mijn mentoren...
Eén van deze opdrachten was: maak een liedboekje en creëer een bezigheid op de trein (ook aan de hand van een boekje).
Hoe begin ik hier aan???... Dit was mijn eerste vraag!
Na een eerste brainstorming met medestudenten en de lector ben ik er in geslaagd de 2 boekjes te maken.
Het liedboekje maakte ik Microsoft Publisher en het treinboekje in Microsoft Word.
De boekjes werkten heel motiverend tijdens de reis. De kinderen waren niet alleen tijdens de treinreis bezig met de boekjes, maar ook tijdens hun verblijf.
Momenten van verveling waren er hierdoor uitgesloten!
Hieronder de resultaten!!!
Abonneren op:
Posts (Atom)