Hallo iedereen!
Deze blog is een jaaropdracht voor het vak ICT. De bedoeling is om heel wat nieuwe dingen te ontdekken en deze nadien te gebruiken in de lagere school. Blijven bloggen dus!
Groetjes

05-04-2009

Nog meer foto's!!!!



Geen openluchtklassen zonder lied!!

Bij elke openluchtklas hoort uiteraard een lied!
Het refrein en de eerste strofe werden geschreven door de moni's.
De andere strofes werden geschreven door de kinderen tijdens de reis.

(muziek: 't is altijd lente in de ogen van de tandartsassistente van Guus Meeuwis)

Zingen maar!!!

Refrein:
't is altijd leute
in de westhoek
met onze hele toffe bende. (2x)
Met de vijfdes en de zesdes
is het altijd leute!

Strofe 1 (vertrek):
Ik zwaai naar pa.
Ik zwaai naar ma.
Want wij gaan leren
in openlucht!
Het wordt plezant,
samen reizen met de trein.
Want openluchtklas, is leute voor altijd!

Strofe 2 (maandag):
We kwamen aan
in de Iep.
We installeerden
onze kamers.
Een fotozoektocht
door het centrum.
Kelly en Eddy, is leute voor altijd!

Strofe 3 (dinsdag):
Flanders Field
de vestigingen.
Geen geheimen
meer voor ons.
De Kast van Kobe
de Last Post bekijken.
Openluchtklas, das leute voor altijd!

Strofe 4 (woensdag):
De wekker gaat af
vroeg opstaan.
Eén tegen allen,
op het marktplein.
De Hem-code
samen kraken voor wat snoep.
Vier juffen op bezoek, das leute voor altijd!

Strofe 5 (donderdag):
Aant ontbijt
ook lunchpakket.
We gaan op uitstap,
naar Dranouter.
Met folkmuziek
samen zoeken naar wat kruiden.
Openluchtklas, das leute voor altijd!


04-04-2009

Bonte zakenreis... (openluchtklassen)

Op 30 maart kwam ik na een geslaagde treinreis samen met twee leerkrachten, moni Hans en 48 kinderen van de Priester Poppeschool aan in De Iep in Ieper!


Op maandagnamiddag gingen we samen op verkenning in Ieper, dankzij een zoektocht! Ik begeleidde een groepje doorheen het centrum van Ieper.

's Avonds organiseerden Hans en ik, alias Snellen Eddy en Kelly een heus swingpaleis.
De jongens waren wel zeer tevreden met hun gelijkspel en ondertussen konden we ook de danskwaliteiten van de jongens bewonderen tijdens de Macarena!




Dinsdag 31 maart 2009: NIV: Nationale Ieperse Verwendag!!!

Dit betekende dat we elkaar moesten verwennen! Sommigen dienden elkaar het eten op, anderen gaven elkaar een massage of droegen elkanders rugzak.

Vandaag begeleidde ik het vijfde leerjaar op wandeling op de Ieperse Vestigen. Daar leerden we veel bij over de soldaten, waar de schuilplaatsen waren, vanwaar ze schoten, ...
Ook gingen we een begraafplaats van Commonwealth bezoeken, daar waren we even op blitsbezoek in Engeland.



In de namiddag speelden we een gekkenspel, een mysterieus Cluedo-achtig spel dat Hans en ik elkaar staken.

's Avonds gingen we naar de Last Post. We vonden de stilte die aan de Menenpoort heerste best wel ontroerend.




Woensdag 1 april: Mopjesdag? -> Vis met spruitjes!

De leerkrachten hebben de leerlingen uitgedaagd om een goede mop uit te halen, met respect natuurlijk :-)!
Ook het ke
ukenpersoneel deed mee en maakte de leerlingen wijs dat we vis met spruitjes aten!

Ik begeleidde vandaag opnieuw het vijfde leerjaar. We bezochten in de voormiddag het Flanders Fieldsmuseum. We brachten een bezoek aan het Niemandsland. Dat was best wel eng!
We kregen ook veel informatie over de kijkkast van Kobe. We konden echte helmen uit de Eerste Wereldoorlog doorgeven en op ons hoofd plaatsen, ook af de gids Wouter een echt geweer met bajonet door.


In de namiddag werden de twee klassen door elkaar geschut. De ene groep ging naar het Stedelijk Museum voor De Hem-Code!

Hans en ik speelden ondertussen één-tegen-allen op de Grote Markt van Ieper.
De kinderen moesten verschillende opdrachten doen, waaronder door een krant kruipen, vijf verschillende dieren zoeken, Chinese tuintjes maken, zeep opzepen, de moni's laten lachen, ...
Ze vonden het super!



Die avond kregen we ook nog bezoek van vier juffen, zij waren de juryleden voor ons ren-je-slimste-Pappenheimer-1jaar-gratis-wereld-SPEL!!!



Donderdag 2 april: Aboriginals met toverkracht!

Vandaag gingen we op daguitstap naar Dranouter met de bus. Er stond onder andere een kruidenwandeling met de 'heks' Renata geprogrammeerd. We leerden welke kruiden giftig waren en welke niet, nu wete
n we tenminste hoe te overleven op kamp wanneer we verdwalen!!!

In de namiddag gingen we naar het folkmuseum van Dranouter. We konden aan verschillende hoofdtelefoons luisteren naar de verschillende soorten volksmuziek, zelfs die uit de middeleeuwen.
Na de zoektocht in het museum konden we experimenteren met muziek. We speelden 'Kortjakje' met onze voeten, speelden harp, konden radio maken en orgel spelen met blaaspompen.

Heel leuk was de workshop didgeridoo. Dit was helemaal niet gemakkelijk!
Didgeridoos worden door de Aboriginals (oorspronkelijke bewoners uit Australië) gebruikt tijdens de jacht. Onze lesgever deed zulke jachtrituelen na.


's Avonds genoten we van onze laatste, BONTE avond!! :-)
Deze week speelden we een heus 'Vier op een rij' - tornooi.
Na spannende voorrondes, waarin er al op het scherp van de snee werd gespeeld, volgde tijdens de bonte avond de grote finale. Het publiek was met zo'n 50 toeschouwers talrijk opgekomen.
Het hoogste schavotje werd bestreden door Lennert (5de lj) en Arno (6de lj). Het was razend spannend en commentator Hans werkte dan ook op de al gespannen zenuwen van de spelers en de toeschouwers.
De eerste ronde ging zenuwslopend naar Lennerd. Arno nam met een snelle aanval direct wraak op zijn tegenstander, waardoor een derde ronde nodig was gebleken. In deze beslissende fase van het tornooi trok Arno aan het langste eind.
Proficiat aan de welverdiende winnaar!



27-03-2009

Kinderen... en het Frans onderwijs

Het artikel

Ik las gisteren in 'Het Nieuwsblad' dat de kinderen van het zesde leerjaar de eindtermen voor Frans gemakkelijk behalen voor begrijpen, schrijven en lezen.

Dat blijkt uit een enquête van het departement onderwijs. De eindtermen stellen wat de leerlingen minimaal moeten kennen en kunnen om door te mogen naar het secundair onderwijs.
Toch kan praten nog beter.



Mijn persoonlijke mening bij dit artikel

Uit mijn stage-ervaringen merk ik dat het mondelinge tijdens Franse lessen wel aanwezig is, maar het schriftelijke vooral gegeven wordt.
Bovendien is dit afhankelijk van handleiding tot handleiding. Heel wat handboeken van de lagere school leggen vooral de klemtoon op gesprekken voeren (bv. Francofan), andere vinden het schrijven belangrijker.
In het secundair onderwijs starten de meeste leerkrachten immers vanuit de schriftelijke basis. Belangrijk is dus dat deze op elkaar afgestemd worden.

Het is ook mogelijk om kinderen vroeger te confronteren met de Franse taal aan de hand van korte lesjes taalinitiatie vanaf de kleuterschool of vanaf het eerste leerjaar. Tijdens deze lesjes wordt enkel gesproken.
Ze kunnen het best aansluiten bij de belevingswereld van de kinderen (bv. de dierentuin, een jarige, ...)
Wanneer er heel snel met taalinitiatie gestart wordt, zijn kinderen meer voorbereid op het Franse spreken en zal dit misschien minder probleemloos verlopen in de derde graad.
Het creëren van een goede basis Frans is immers een must!!!

21-03-2009

Webquest rond 'Parijs'

De kinderen van het zesde leerjaar gaan op eindejaarsreis naar Parijs.
Naar aanleiding van deze eindejaarsreis heb ik een webquest gemaakt.


Hieronder vi
nden jullie de link.
Ga nu naar de webquest!


Om de kinderen kennis te laten maken met deze wereldstad of o
m de kinderen na de uitstap een toffe verwerking te laten maken, kan deze webquest een zeer tof leermiddel zijn.

Hieronder enkele sfeerbeelden van een uitstapje Pa
rijs vorige zomervakantie :-)

Eerste twee foto's: Le Louvre.
Derde foto: Le Tour Eiffel.
Vierde foto: Aan het fonteintje van Le Sacre Coeur.




















Op deze foto staan we op de tweede verdieping van de Eiffeltoren!



















Uitrusten!!! :-)

18-03-2009

Voortaan één jaar verplicht naar de kleuterklas!

Onderstaand artikel las ik op het internet 18 maart 2009.
(Site: http://ond.vlaanderen.be/nieuws/2009/0311-kleuterklas.htm)


Het artikel

Vanaf 1 september 2010 kunnen zesjarigen pas starten in het eerste leerjaar van een Nederlandstalige basisschool als ze het jaar ervóór minstens 220 halve dagen aanwezig geweest zijn in een Nederlandstalige kleuterklas.

Als dat niet het geval is, leggen de kinderen een taaltoets af. Wie onvoldoende Nederlands kent, gaat eerst nog een jaar naar de kleuterklas. Gewone lagere scholen passen daarom vanaf 1 september 2009 hun inschrijvingsvoorwaarden aan.
Alle basis- en secundaire scholen moeten ook de ouders meer betrekken. Dat gebeurt met een 'engagementsverklaring' in het schoolreglement vanaf het schooljaar 2010-1011. Daarin staan afspraken tussen school en ouders over het ou
dercontact, voldoende aanwezig zijn, individuele begeleiding en een positief engagement tegenover het Nederlands.
De Vlaamse regering keurde deze nieuwe toelatingsvoorwaarden samen met de engagementsverklaring voor ouders definitief goed.


Mijn persoonlijke mening bij dit artikel

Ik vind dit een zeer goed initiatief.
Tijdens de stage van het eerste leerjaar heb ik bij een aantal kinderen gemerkt dat ze weinig of geen Nederlandstalig onderwijs gevolgd hebben in de kleuterklas en hierdoor starten met een taalachterstand in het eerte leerjaar in het Nederlandstalige basisonderwijs.
Aangezien taal zich uit in alle vakken, is het dus relevant dat kinderen een minimum aan taal bezitten voor ze de lagere school instappen
.
Door deze verklaring gaan alle kinderen minstens een jaartje ondergedompeld zijn in het Nederlandstalige kleuteronderwijs vooraleer ze de stap naar het eerste leerjaar zetten.


14-03-2009

Lesmateriaal rond 'de herfst'

Op de blog van Sofie Delombaerde vond ik zeer interessant lesmateriaal rond het thema 'De herfst'. (blogbericht van 19 januari)
Op haar blog staat namelijk een weerkalender d
ie ze gebruikte tijdens haar lesjes wereldoriëntatie.
Het grote voordeel van deze weerkalender is dat hij ook bruikbaar is tijdens de andere seizoenen. Dagelijks wordt de weerkalender gebruikt in de klas. De leerlingen kunnen bijvoorbeeld het juiste prentje tekenen en kleu
ren naargelang dat passend is voor een bepaalde dag. Nadien wordt er besproken (bv. de bewolking, de windkracht, de neerslag, ...).
De kinderen leren hier op een zeer speelse
wijze en bovendien erg concreet omgaan met 'het weer', eigenlijk zonder dat ze zich ervan bewust zijn.

Zelf werkte ik het thema 'de herfst' ook uit in mijn stage eerste leerjaar. Als ik in de toekomst (in de eerste graad) nog eens zou werken rond dit thema, zou ik de weerkalender zeker integreren in mijn lessen!
Door het feit dat het op zo'n creatieve mani
er wordt weergegeven, worden de leerlingen gemotiveerd om rond dit thema te werken.


Audiofragment: Het kindernieuws

Hieronder(en ook op mijn skydrive) een voorbeeld hoe je op een leuke en eenvoudige manier 'de actualiteit' kan integreren in jouw klas.
Veronique Daelemans en ik maakten dit audiofragment in het programma 'Audacity'.
Hierbij maakten we gebruik van een headset.

Voor dit bestand op te nemen, keken we op de website van Karrewiet. Dit was onze grootste informatiebron.
Karrewiet is een programma op Ketnet dat je elke w
eekdag vertelt wat je moet weten over binnen- en buitenland. De redacteurs geven een overzicht van de hoofdpunten van het nieuws op kinderlijk niveau in een duidelijke taal zonder al te moeilijke woorden.

Het lijkt me erg leuk de kinderen eens te laten werken met dit programma. Zij kunnen bijvoorbeeld eens een nieuwsuitzending opnemen door eerst informatie op het internet te zoeken. Zeker de moeite waard!



12-03-2009

Computerles in het West-Vloems!

Hieronder een hilarische computerles over Windows 98, in het West-Vlaams 'Rute 98'! (uit het programma 'Alles kan beter')

Kortom, de computer is onze vriend :-)

P.S.: Let op Gilbert! :-D



08-03-2009

Proefles: De middeleeuwen

Vorig jaar gaf ik samen met een viertal medestudenten uit mijn klas een ICT-proefles over de middeleeuwen. De kinderen werden 'middeleeuws verwelkomt' door ridder Goozelot, een jonkvrouw, boer Diederick (horige) en een geestelijke.
Er werd een kort rollenspel gespeeld.
Hierna werd de periode van de middeleeuwen gesitueerd in de tijd en op de tijdsband.
De kinderen mochten daarna per twee op zoek gaan op het internet naar informatie over de middeleeuwen. Ze kregen hierbij een werkblad om i
n te vullen. Deze werkblaadjes werden verbeterd aan de hand van een correctiesleutel.
De kinderen kregen ook een stappenplan. Met behulp van dit document konden ze de oefeningen zelfstandig oplossen.
Wanneer de kinderen klaar waren met de oefeningen mochten ze hun mening geven over de bezochte websites. De criteria bij het beoordelen van de oefening waren de moeilijkheidsgraad en de interesse van de leerlingen.

De les werd afgesloten met een uitbeeldspel.



Korte reflectie bij deze les:

De leerlingen waren erg enthousiast om aan de opdracht te beginnen.
Ze konden zich gemakkelijk inleven in de periode van de middeleeuwen door het rollenspel dat gespeeld werd.
Ze waren erg gemotiveerd om te beginnen aan de opdrachten doordat ze heel snel aan de computer mochten werken.

Het was goed dat de leerlingen per twee aan een computer zaten, zo konden ze elkaar helpen wanneer ze een probleem hadden. Op voorhand had de klasleerkracht de groepjes gemaakt. Zij keek naar het computerniveau van de leerlingen.
Het was natuurlijk wel jammer dat wij geen beeld hadden van de klas.
Via de beamer werd het stappenplan weergegeven met een inleiding over de middeleeuwen. Zo konden klassikaal nog vragen gesteld worden en wist iedereen wat hij/zij moest doen. Dit liep erg vlot, iedereen kon daarna meteen aan de slag.
De oefeningen gingen bij sommige leerlingen vlot, bij andere leerlingen wat trager. We waren hier op voorzien, elk groepje kon op zijn eigen tempo aan de oefeningen werken. Iedereen bleef tot het einde met volle inzet opzoeken.

De sites die we uitgekozen hadden om informatie op te zoeken waar leerrijk en zeker op niveau van de kinderen. Dit hebben we ook gemerkt aan de feedback van de leerlingen die ze op het einde van de proefles hadden genoteerd.

Kortom, veel ideetjes voor een toffe ICT-les over de middeleeuwen.

Het gebruikte materiaal is hieronder te vinden in één document (rollenspel - stappenplan - werkblad - werkblad met correctie - reflectie).

Veel plezier ermee! :-)