Hallo iedereen!
Deze blog is een jaaropdracht voor het vak ICT. De bedoeling is om heel wat nieuwe dingen te ontdekken en deze nadien te gebruiken in de lagere school. Blijven bloggen dus!
Groetjes

03-03-2009

Egypte... Het land van de farao's!

Tijdens de tweede stageperiode in het vijfde leerjaar heb ik heel wat lessen gegeven rond het thema 'Egypte'. In totaal gaf ik acht werolessen, één ICT-les, twee beeldlessen en één muziekles.
Deze lessen gingen allemaal rond het thema 'Egypte'.

Voor de werolessen maakte ik een uitgebreide bundel. De kinderen maakten tijdens deze lessen kennis met het thema aan de hand van een powerpointvoorstelling met foto's.
Deze diende om eerste indrukken rond Egypte op te doen.
Tijdens de volgende dagen kregen de kinderen onder andere informatie over Egypte in het algemeen, over de Nijl, de voedselvoorziening, de Egyptische maatschappij, mummies en lijkkisten, de architectuur van Egypte en nog zoveel meer.

De lessen werden ondersteund met filmpjes, foto's en muziek. Om dit materiaal te tonen en te beluisteren, maakte ik gebruik van het SMART board.
Dit was zeker een extra motivatie voor de leerlingen.
Ik kreeg hierdoor ook de kans om alle afbeeldingen veel groter en duidelijker af te beelden. Dit was veel echter voor de kinderen. Ze toonden veel interesse. Vooral tijdens de filmpjes over de hiërogliefen en de goden waren ze maximaal betrokken.

Tijdens deze lessen differentieerde ik vooral naar interesse, bv. de kinderen mochten kiezen of ze opdracht 12 of 13 maakten.
Ofwel mochten de kinderen een Egyptische man versieren met kleren, sieraden, een pruik en shmink. (opdracht 12).
De andere opdracht was dat de kinderen op pagina 16 een menselijke figuur tekenden zoals de Egyptenaren dat deden.

Andere werkvormen die ik gebruikte tijdens de werolessen waren:
  • een onderwijsleergesprek (bv.: uitleg over de Egyptische samenleving),
  • een groepswerk (bv.: de namen van de goden achterhalen via extra informatie),
  • duowerk (bv.: de werkzaamheden bij de juiste prent noteren).

Voor de ICT-les maakte ik oefeningen in het programma Hot Potatoes.
Na een korte instructie en enkele afspraken werkten de kinderen volledig zelfstandig. Dit ging zeer goed.
De kinderen vonden het fijne oefeningen. Het bekijken van het filmpje en het beluisteren van de muziek tussendoor gaf hier zeker een meerwaarde aan.
Deze werkvorm zorgde ervoor dat de kinderen zeer geïnteresseerd waren, bovendien oefenden ze hiermee hun computervaardigheden verder in.
Ze vonden het zeer spijtig toen deze les afgerond was.


Tijdens de beeldles maakten de kinderen een 3D-poster/affiche rond het thema 'Egypte'.
Als achtergrond liet ik heel de tijd een powerpointpresentatie spelen.
Dit was heel motiverend en ontspannend tijdens het creëren.

Hieronder al mijn gebruikt materiaal tijdens deze lessen.

-> Powerpointpresentatie ter inleiding van het thema:



-> Werkbundel Egypte:



-> Oefeningen in Hot Potatoes:

Klik hier om naar de oefeningen te gaan.



-> Powerpointpresentatie tijdens de beeldles:



3 opmerkingen:

Unknown zei

Leuk materiaal!

Unknown zei

Oooh, heel leuk thema om rond te werken!!

Unknown zei

Ik ben het helemaal eens met de vorige reacties!!