De kinderen van het tweede leerjaar lazen een aantal gedichten rond dit thema en kozen het mooiste gedicht. Dit gedicht mochten ze opmaken in Word.
Naar aanleiding van dit onderwerp maakte ik gebruik van een aantal screencasts.
De kinderen werkten met een stappenplan:
- STAP 1: het gedicht intypen,
- STAP 2: afbeeldingen zoeken (via Word of via internet),
- STAP 3: lettergrootte en puntgrootte wijzigen,
- STAP 4: andere opmaak toepassen: vet, cursief, onderstrepen, tekstkleur en markeren.
(Stap 3 was een differentiatieopdracht.)
Met behulp van drie headsets werkten de drie kinderen zeer zelfstandig aan deze opdrachten.
Ze waren heel enthousiast tijdens de uitvoering!
Ik merkte wel dat de meeste kinderen het voorbeeld imiteerden op gebied van kleurgebruik.
De uiteindelijke versies werden geprint.
Hieronder de screencasts:
Een afbeelding zoeken in Microsoft Word:
Een afbeelding zoeken op het internet:
De lettergrootte en puntgrootte van tekst aanpassen:
De tekst vet plaatsen, cursief plaatsen of onderstrepen:
De tekstkleur markeren:
2 opmerkingen:
Leuk gedaan, Caroline!
xxx
Hey Caroline,
Heel toffe post.
Groetjes,
Jonas
Een reactie posten