Hallo iedereen!
Deze blog is een jaaropdracht voor het vak ICT. De bedoeling is om heel wat nieuwe dingen te ontdekken en deze nadien te gebruiken in de lagere school. Blijven bloggen dus!
Groetjes

21-03-2009

Webquest rond 'Parijs'

De kinderen van het zesde leerjaar gaan op eindejaarsreis naar Parijs.
Naar aanleiding van deze eindejaarsreis heb ik een webquest gemaakt.


Hieronder vi
nden jullie de link.
Ga nu naar de webquest!


Om de kinderen kennis te laten maken met deze wereldstad of o
m de kinderen na de uitstap een toffe verwerking te laten maken, kan deze webquest een zeer tof leermiddel zijn.

Hieronder enkele sfeerbeelden van een uitstapje Pa
rijs vorige zomervakantie :-)

Eerste twee foto's: Le Louvre.
Derde foto: Le Tour Eiffel.
Vierde foto: Aan het fonteintje van Le Sacre Coeur.




















Op deze foto staan we op de tweede verdieping van de Eiffeltoren!



















Uitrusten!!! :-)

18-03-2009

Voortaan één jaar verplicht naar de kleuterklas!

Onderstaand artikel las ik op het internet 18 maart 2009.
(Site: http://ond.vlaanderen.be/nieuws/2009/0311-kleuterklas.htm)


Het artikel

Vanaf 1 september 2010 kunnen zesjarigen pas starten in het eerste leerjaar van een Nederlandstalige basisschool als ze het jaar ervóór minstens 220 halve dagen aanwezig geweest zijn in een Nederlandstalige kleuterklas.

Als dat niet het geval is, leggen de kinderen een taaltoets af. Wie onvoldoende Nederlands kent, gaat eerst nog een jaar naar de kleuterklas. Gewone lagere scholen passen daarom vanaf 1 september 2009 hun inschrijvingsvoorwaarden aan.
Alle basis- en secundaire scholen moeten ook de ouders meer betrekken. Dat gebeurt met een 'engagementsverklaring' in het schoolreglement vanaf het schooljaar 2010-1011. Daarin staan afspraken tussen school en ouders over het ou
dercontact, voldoende aanwezig zijn, individuele begeleiding en een positief engagement tegenover het Nederlands.
De Vlaamse regering keurde deze nieuwe toelatingsvoorwaarden samen met de engagementsverklaring voor ouders definitief goed.


Mijn persoonlijke mening bij dit artikel

Ik vind dit een zeer goed initiatief.
Tijdens de stage van het eerste leerjaar heb ik bij een aantal kinderen gemerkt dat ze weinig of geen Nederlandstalig onderwijs gevolgd hebben in de kleuterklas en hierdoor starten met een taalachterstand in het eerte leerjaar in het Nederlandstalige basisonderwijs.
Aangezien taal zich uit in alle vakken, is het dus relevant dat kinderen een minimum aan taal bezitten voor ze de lagere school instappen
.
Door deze verklaring gaan alle kinderen minstens een jaartje ondergedompeld zijn in het Nederlandstalige kleuteronderwijs vooraleer ze de stap naar het eerste leerjaar zetten.


14-03-2009

Lesmateriaal rond 'de herfst'

Op de blog van Sofie Delombaerde vond ik zeer interessant lesmateriaal rond het thema 'De herfst'. (blogbericht van 19 januari)
Op haar blog staat namelijk een weerkalender d
ie ze gebruikte tijdens haar lesjes wereldoriëntatie.
Het grote voordeel van deze weerkalender is dat hij ook bruikbaar is tijdens de andere seizoenen. Dagelijks wordt de weerkalender gebruikt in de klas. De leerlingen kunnen bijvoorbeeld het juiste prentje tekenen en kleu
ren naargelang dat passend is voor een bepaalde dag. Nadien wordt er besproken (bv. de bewolking, de windkracht, de neerslag, ...).
De kinderen leren hier op een zeer speelse
wijze en bovendien erg concreet omgaan met 'het weer', eigenlijk zonder dat ze zich ervan bewust zijn.

Zelf werkte ik het thema 'de herfst' ook uit in mijn stage eerste leerjaar. Als ik in de toekomst (in de eerste graad) nog eens zou werken rond dit thema, zou ik de weerkalender zeker integreren in mijn lessen!
Door het feit dat het op zo'n creatieve mani
er wordt weergegeven, worden de leerlingen gemotiveerd om rond dit thema te werken.


Audiofragment: Het kindernieuws

Hieronder(en ook op mijn skydrive) een voorbeeld hoe je op een leuke en eenvoudige manier 'de actualiteit' kan integreren in jouw klas.
Veronique Daelemans en ik maakten dit audiofragment in het programma 'Audacity'.
Hierbij maakten we gebruik van een headset.

Voor dit bestand op te nemen, keken we op de website van Karrewiet. Dit was onze grootste informatiebron.
Karrewiet is een programma op Ketnet dat je elke w
eekdag vertelt wat je moet weten over binnen- en buitenland. De redacteurs geven een overzicht van de hoofdpunten van het nieuws op kinderlijk niveau in een duidelijke taal zonder al te moeilijke woorden.

Het lijkt me erg leuk de kinderen eens te laten werken met dit programma. Zij kunnen bijvoorbeeld eens een nieuwsuitzending opnemen door eerst informatie op het internet te zoeken. Zeker de moeite waard!



12-03-2009

Computerles in het West-Vloems!

Hieronder een hilarische computerles over Windows 98, in het West-Vlaams 'Rute 98'! (uit het programma 'Alles kan beter')

Kortom, de computer is onze vriend :-)

P.S.: Let op Gilbert! :-D



08-03-2009

Proefles: De middeleeuwen

Vorig jaar gaf ik samen met een viertal medestudenten uit mijn klas een ICT-proefles over de middeleeuwen. De kinderen werden 'middeleeuws verwelkomt' door ridder Goozelot, een jonkvrouw, boer Diederick (horige) en een geestelijke.
Er werd een kort rollenspel gespeeld.
Hierna werd de periode van de middeleeuwen gesitueerd in de tijd en op de tijdsband.
De kinderen mochten daarna per twee op zoek gaan op het internet naar informatie over de middeleeuwen. Ze kregen hierbij een werkblad om i
n te vullen. Deze werkblaadjes werden verbeterd aan de hand van een correctiesleutel.
De kinderen kregen ook een stappenplan. Met behulp van dit document konden ze de oefeningen zelfstandig oplossen.
Wanneer de kinderen klaar waren met de oefeningen mochten ze hun mening geven over de bezochte websites. De criteria bij het beoordelen van de oefening waren de moeilijkheidsgraad en de interesse van de leerlingen.

De les werd afgesloten met een uitbeeldspel.



Korte reflectie bij deze les:

De leerlingen waren erg enthousiast om aan de opdracht te beginnen.
Ze konden zich gemakkelijk inleven in de periode van de middeleeuwen door het rollenspel dat gespeeld werd.
Ze waren erg gemotiveerd om te beginnen aan de opdrachten doordat ze heel snel aan de computer mochten werken.

Het was goed dat de leerlingen per twee aan een computer zaten, zo konden ze elkaar helpen wanneer ze een probleem hadden. Op voorhand had de klasleerkracht de groepjes gemaakt. Zij keek naar het computerniveau van de leerlingen.
Het was natuurlijk wel jammer dat wij geen beeld hadden van de klas.
Via de beamer werd het stappenplan weergegeven met een inleiding over de middeleeuwen. Zo konden klassikaal nog vragen gesteld worden en wist iedereen wat hij/zij moest doen. Dit liep erg vlot, iedereen kon daarna meteen aan de slag.
De oefeningen gingen bij sommige leerlingen vlot, bij andere leerlingen wat trager. We waren hier op voorzien, elk groepje kon op zijn eigen tempo aan de oefeningen werken. Iedereen bleef tot het einde met volle inzet opzoeken.

De sites die we uitgekozen hadden om informatie op te zoeken waar leerrijk en zeker op niveau van de kinderen. Dit hebben we ook gemerkt aan de feedback van de leerlingen die ze op het einde van de proefles hadden genoteerd.

Kortom, veel ideetjes voor een toffe ICT-les over de middeleeuwen.

Het gebruikte materiaal is hieronder te vinden in één document (rollenspel - stappenplan - werkblad - werkblad met correctie - reflectie).

Veel plezier ermee! :-)




06-03-2009

102 kilogram...

Zoveel afval zet een Vlaamse school elk schooljaar per leerling aan de schoolpoort. Dat is ongeveer evenveel als in 2002. Samen is dat goed voor 107,2 miljoen kilogram afval.
Dit artikel las ik op de site van 'Klasse' (http://www.klasse.be). Het staat ook in het maandelijks tijdschrift van maart 2009.

Vijf leerlingen die een schooljaar lang hun boterhammen in zilverpapier verpakken, gebruiken evenveel aluminium als er nodig is om een fiets te maken. Wie een schooljaar lang een broodzak gebruikt, verspilt papier voor vijftien schoolboeken.


Mijn persoonlijke mening bij dit artikel

De taak van een leerkracht is zeker duidelijk te maken dat kinderen zich ook kunnen inzetten voor de natuur, dit door bijvoorbeeld koekjes of boterhammen mee te brengen in een boterhammendoos in plaats van aluminiumfolie of iets anders te gebruiken.
De leerkracht kan ook bijvoorbeeld aanraden om een drinkbus mee te brengen naar de school. Zo wordt ook veel afval van flesjes of kartonnen doosjes vermeden.
Kortom, ook op school moeten we ons best doen om te denken aan het milieu!!!

05-03-2009

Franse kinderen kunnen online huistaken kopen

Het artikel

Franse scholieren met een hekel aan huiswerk
kunnen vanaf vandaag hun toevlucht zoeken tot de website faismesdevoirs.com. Hierover las ik vandaag een artikel in 'De Metro'.

Onder het motto 'Kan je het niet? Wij zijn hier om je te helpen' kunnen wanhopige Franse schoolkinderen hun huiswerk door oudere studenten laten maken, weliswaar tegen een prijsje.
De oplossingen van een wiskunde taak kosten €5, terwijl een volledige eindpresentatie, inclusief slides en presentatienota's voor €80 verkocht wordt.



Mijn persoonlijke mening bij dit artikel

Ik vind de website faismondevoirs.com een heel slecht initiatief.
Franse leraars reageren wellicht woedend op deze actie. Dit gaat toch de bedoeling van onderwijs helemaal voorbij?
Kinderen leren hier niets door. Bovendien kan deze 'oplossing' behoorlijk wat geld kost
en.
Hopelijk komt dit initiatief niet over tot bij ons.

Een goed initiatief zou wel bijvoorbeeld zijn dat kinderen via het internet geholpen worden met hun huistaken. Wanneer ze rekenoefeningen van een bepaalde soort niet begrijpen, krijgen ze bijvoorbeeld een voorbeeldoefening en een aantal tips. Dit zou alvast veel beter zijn dan ter betaling
de oplossingen te krijgen.


03-03-2009

Egypte... Het land van de farao's!

Tijdens de tweede stageperiode in het vijfde leerjaar heb ik heel wat lessen gegeven rond het thema 'Egypte'. In totaal gaf ik acht werolessen, één ICT-les, twee beeldlessen en één muziekles.
Deze lessen gingen allemaal rond het thema 'Egypte'.

Voor de werolessen maakte ik een uitgebreide bundel. De kinderen maakten tijdens deze lessen kennis met het thema aan de hand van een powerpointvoorstelling met foto's.
Deze diende om eerste indrukken rond Egypte op te doen.
Tijdens de volgende dagen kregen de kinderen onder andere informatie over Egypte in het algemeen, over de Nijl, de voedselvoorziening, de Egyptische maatschappij, mummies en lijkkisten, de architectuur van Egypte en nog zoveel meer.

De lessen werden ondersteund met filmpjes, foto's en muziek. Om dit materiaal te tonen en te beluisteren, maakte ik gebruik van het SMART board.
Dit was zeker een extra motivatie voor de leerlingen.
Ik kreeg hierdoor ook de kans om alle afbeeldingen veel groter en duidelijker af te beelden. Dit was veel echter voor de kinderen. Ze toonden veel interesse. Vooral tijdens de filmpjes over de hiërogliefen en de goden waren ze maximaal betrokken.

Tijdens deze lessen differentieerde ik vooral naar interesse, bv. de kinderen mochten kiezen of ze opdracht 12 of 13 maakten.
Ofwel mochten de kinderen een Egyptische man versieren met kleren, sieraden, een pruik en shmink. (opdracht 12).
De andere opdracht was dat de kinderen op pagina 16 een menselijke figuur tekenden zoals de Egyptenaren dat deden.

Andere werkvormen die ik gebruikte tijdens de werolessen waren:
  • een onderwijsleergesprek (bv.: uitleg over de Egyptische samenleving),
  • een groepswerk (bv.: de namen van de goden achterhalen via extra informatie),
  • duowerk (bv.: de werkzaamheden bij de juiste prent noteren).

Voor de ICT-les maakte ik oefeningen in het programma Hot Potatoes.
Na een korte instructie en enkele afspraken werkten de kinderen volledig zelfstandig. Dit ging zeer goed.
De kinderen vonden het fijne oefeningen. Het bekijken van het filmpje en het beluisteren van de muziek tussendoor gaf hier zeker een meerwaarde aan.
Deze werkvorm zorgde ervoor dat de kinderen zeer geïnteresseerd waren, bovendien oefenden ze hiermee hun computervaardigheden verder in.
Ze vonden het zeer spijtig toen deze les afgerond was.


Tijdens de beeldles maakten de kinderen een 3D-poster/affiche rond het thema 'Egypte'.
Als achtergrond liet ik heel de tijd een powerpointpresentatie spelen.
Dit was heel motiverend en ontspannend tijdens het creëren.

Hieronder al mijn gebruikt materiaal tijdens deze lessen.

-> Powerpointpresentatie ter inleiding van het thema:



-> Werkbundel Egypte:



-> Oefeningen in Hot Potatoes:

Klik hier om naar de oefeningen te gaan.



-> Powerpointpresentatie tijdens de beeldles:



01-03-2009

Circusimprovisatie... acrobatiek... humor... maar 'zonder woorden'

Vandaag ben ik naar de voorstelling 'D'irque en Fien' geweest in het Cultureel Centrum in Lokeren.
D'irque en Fien nodigden het publiek bij hen aan tafel uit voor een frisse, intieme circusvoorstelling.

Met een tafel, een stoel, botsballen en begeleid door zijn pianiste Fien, nam D'irque me mee in een roes van verrassende techniek en poëtische eenvoud waarin het publiek betrokken bleef.

Deze voorstelling was zeker en vast kindgericht. Kinderen van vier jaar kregen de kans hier een fantastische namiddag te beleven.
Tijdens de voorstelling nodigde D'irque heel wat kinderen uit om hem te helpen bij zijn acrobatiek. In het begin duidde hij kinderen aan, maar naar het einde toe hoefde dit helemaal niet meer. Wanneer de kinderen zagen dat D'irque hulp nodig had (bv.: omdat hij vastzat in een stoel of omdat hij de tafel niet alleen kon opheffen) liepen ze uit zichzelf naar het podium. Ze kregen elke keer een daverend applaus!


Het was verbazend hoe D'irque met virtuoze jonglerie, gewaagde acrobatie en de nodige dosis humor verschillende acts uitvoerde.
Kortom, voor jong en oud een spetterend avontuur!