Hallo iedereen!
Deze blog is een jaaropdracht voor het vak ICT. De bedoeling is om heel wat nieuwe dingen te ontdekken en deze nadien te gebruiken in de lagere school. Blijven bloggen dus!
Groetjes

30-01-2009

Gedichtendag

Op 29 januari was het Gedichtendag! Dit is hét poëziefeest van Nederland en Vlaanderen. Ieder jaar op de laatste donderdag van januari, staat de poëzie een dag lang in het zonnetje.
Een belangrijk onderdeel van Gedichtendag zijn elk jaar de activiteiten, bibliotheken, culturele instellingen en particulieren. Zonder hen zou Gedichtendag niet zijn wat het nu is.
Gedichtendag vond voor het eerst plaats op 27 januari 2000.

Ieder jaar ter gelegenheid van de Gedichtendag, schrijft een bekende en doorgaans Nederlandstalige dichter, de Gedichtendagbundel.

Ter gelegenheid van het tienjarig bestaan van Gedichtendag is de bekende Zuid-Afrikaanse dichteres Antjie Krog gevraagd de Gedichtendagbundel te schrijven. Krog schrijft in het Afrikaans, een taal die nauw verwant is aan het Nederlands.
De bundel, die de titel Waar ik jou word zal krijgen, bevat nieuwe gedichten van Krog en is vanaf 29 januari 2009 voor een klein bedrag (2,5 euro) te koop in de boekhandel.


Op 28 januari 2009, aan de vooravond van de tiende Gedichtendag, werd bekendgemaakt dat
Ramsey Nasr de derde 'Dichter des Vaderlands' is geworden. Hij is aangesteld voor een periode van vier jaar.

Hieronder het gedicht waarmee
Ramsey Nasr genomineerd werd voor de verkiezing van de nieuwe Dichter der Vaderlands.
Het is een zeer mooi gedicht. Enerzijds doordat de dichter geen hoofdletters gebruikt en anderzijds doordat het zo een lang gedicht is, is het misschien moeilijk te interpreteren poëzie. Toch is het heel eenvoudig...
Het gaat om het feit dat een goede 2000 jaar geleden de zoon van God opgeofferd werd omdat de zondvloed nabij was, maar de
mensheid is zodanig individualistisch ingesteld zodat alles meer en meer op een woestenij begint te gelijken, want we zijn het beeld van God kwijt.
Doordat we God 'kwijt' zijn, zijn we niet langer volgelingen, volgens Ramsey Nasr. We willen geleid worden door die ene, die het Woord van God terug kan verspreiden over de inwoners van de woestijn van de hedendaagse wereld.
Maar zolang niemand de naam wil dragen van Herder, zal ook iedereen die het Woord wil volgen, doelloos rondlopen (bij manier van spreken)...

Toch een waarheidsgesproken, maar vooral mooie interpretatie van Ramsey Nasr?

Ik wou dat ik twee burgers was...


Klik op een leuke site voor nog meer informatie over de gedichtendag of voor leuke ideetjes voor een lesje rond gedichten in de basisschool!!!


Vind meer info over de gedichtendag:
http://www.gedichtendag.org

Lees meer over de Gedichtendagbundel:
http://www.stichtinglezen.be/NewsFlashDetail.aspx?id=80

Surf naar de website van Jeugd en Poëzie:
http://www.jeugdenpoezie.be/index.php


28-01-2009

Eén miljoen bezoekers...

Vanmorgen (25/01/2009) las ik zoals gewoonlijk op de trein mijn favoriete krant, namelijk 'De Metro'. Bij het deeltje 'Media' las ik met een glimlach op het gezicht: 'Miljoenste bezoeker voor Loft!'.
Vorige week heeft de Vlaamse thriller zijn miljoenste bezoeker behaald.
Met andere woorden: als je mijn vorige blogartikels * las, weet je nu dat de enige film die Loft voorgaat nog de Urbanus-film (Koko Flanel) is, die in 1990 zo'n 1 082 000 toeschouwers naar de zaal lokte. Ik hoop dat het all time record nu stilaan in zicht komt voor Loft.
De film staat nog altijd in de top drie van best bezochte films in Vlaanderen! Allen duimen dus voor dit record en voor degene die film nog niet zagen: GA ER HEEN! :-)

Hieronder nog een kort, exclusief Making Of-filmpje van de film.
Zo lang dat het duurde om één scène op te nemen...
Wat moet dat zijn met de hele film ^o)!!!



* Meer informatie: zie artikels op deze blog: 'Niets dan lof over Loft' op 17/11/2008 en 'Vlaamse films lokten het recordaantal bezoekers in 2008!' op 13/01/2009.
Uiteraard vind je ook meer informatie op de site:
http://www.loftdefilm.be

26-01-2009

Piraterij??? Internetdieven???

Je surft naar één van je favoriete sites. Je overloopt de lijst met de films, downloadt er eentje en zet die op DVD. Uiteraard maak je ook een paar kopietjes voor je vrienden. Leuk toch?
Iedereen heeft het zeker al gedaan: bestanden (films, programma's of andere zaken) binnenhalen op je computer. Dit is piraterij, het is diefstal!

Ook op internet zijn er wetten, al lijkt het misschien alsof alles kan en mag. Je mag ook in het dagelijkse leven niet zomaar iemands werk ge
bruiken (liedjes, boeken, foto's, tekeningen, films, ...). Iedereen die iets maakt, mag daar geld voor vragen. Zomaar iets van internet halen zoals een film of liedje is net als een CD of DVD stelen in een winkel.

Heel wat internetgebruikers beseffen niet dat wat ze op die manier doen illegaal is. Ze hebben dan ook geen idee van de consequenties!!!

Zo zijn er heel wat zaken die niet mogen op int
ernet, zoals cyberpesten, phishing (= internetfraude), hacken, agressie door gewelddadige videogames, ...

Hieronder een leuke lesinstap, maar tevens ook interessante lectuur in verband met piraterij. Veel kijkplezier!!!



Kortom, een verwittigd piraat denkt twee keer na voor hij risico's neemt! :-)

Tijdens het werken rond het ICT-aspect 'Piraterij' hebben wij (Sofie Delombaerde en ik) in de media een interessant artikel gevonden. Dit laz
en we in 'Het Laatste Nieuws' op 19 januari 2009. Dit artikel geeft de huidige situatie rond dit onderwerp weer.

Mensen die illegaal downloaden kopen gemiddeld evenveel muziek, meer DVD's en meer games dan mensen die nooit downloaden. Ook gaan downloaders meer naar concerten en kopen ze meer merchandise. Dat blijkt uit een Nederlands onderzoek van TNO, SEO, Economisch Onderzoek en het Instituut voor Informatierecht in opdracht van drie ministeries, meldt de Telegraaf.

Positieve effecten

Hoewel het downloaden aanvankelijk wel leidt tot een daling van de omzet uit de verkoop, zijn er dus uiteindelijk wel positieve effecten op het koopgedrag. Zo'n 4,7 miljoen Nederlandse internetgebruikers van 15 jaar en ouder hebben in de afgelopen 12 maanden wel eens onbetaald gedownload, blijkt uit een onderzoek. Burgers zien het downloaden en delen van muziek, films en games als algemeen maatschappelijk aanvaard, maar weten weinig van de techniek en regelgeving die ermee te maken heeft. (sam)



24-01-2009

SOS: Stress, Onderpresteren en Spanningsklachten

Site: http://www.klasse.be

Aangezien jullie op mijn blog dagelijks meer onderwijsinformatie vinden rechtstreeks van de site van 'Klasse', wil ik toch even mijn best doen om deze site te promoten.

Wat?

Iedereen kent vast wel het tijdschrift 'Klasse'. Toch is het veel meer dan een tijdsc
hrift: mensen informeren, ondersteunen, activeren en stimuleren om te participeren in de bewegende wereld van opvoeden en onderwijs.
Dit probeert 'Klasse' op verschillende manieren te doen.


Klasse is een bruikbaar tijdschrift, niet alleen voor leraren of dire
cties, maar ook voor clb-medewerkers en ja... ook voor studenten aan de lerarenopleiding! Met ongeveer 200.000 exemplaren per maand pakt het onderwijsblad van Vlaanderen uit met sterke dossiers over spijbelen, internet, geweld, schoolfobie, kansarmoede, ...
Vaak besteden de media hier ruime aandacht aan en brengen de dossiers ook effectief in beweging (zoals laatst de gokverslaving bij jongeren).


'Klasse voor ouders' kent iedereen uiteraard als een warme vriend in bijna alle Vlaamse gezinnen. Deze pakt uit met sterke campagnes die de brug slaan tussen opvo
eding en onderwijs, tussen thuis- en schoolcultuur: vooroordelen, partnergeweld, brandwonden, schulden op school, constumentengedrag, ...

Naar mijn mening biedt de site nog meer interessante informatie! Hij brengt 24/24u onderwijsnieuws, hulplijnen, service en discussiemogelijkheden.
Schooldirecties en
leraren krijgen bovendien elke woensdagnamiddag hun eigen gerichte nieuwsbrieven met update onderwijsnieuws! Fantastisch toch?!


Toen ik vorige week het tijdschrift 'Klasse' van de maand januari inkeek, las ik een zeer interessant artikel over stress bij kinderen en jongeren.

Leerkrachten ervaren in hun beroep meer stress dan een doorsnee werknemer. Eén op vier leerlingen heeft last van stress op school. Schole
n zijn bronnen van stress, omdat zowel leerlingen als leerkrachten er voortdurend onder druk van elkaar moeten presteren. Stress beïnvloedt de veerkracht.
Wie komt dit niet tegen in de klas? ... Hoe haal je de druk van de ketel bij deze kinderen?

Het artikel waar ik het over heb is uiteraard ook te lezen op de site van 'Klasse'.
(http://www.klasse.be/leraren/archief.php?id=13582)

Hieronder een korte samenvatting.

10 tips voor stresskids:

  1. Stel je altijd en overal POSITIEF op tegenover je leerlingen.
  2. Geef regelmatig een SCHOUDERKLOPJE (niet alleen met woorden belonen).
  3. Laat de leerlingen WATER DRINKEN tijdens de les (stimuleert concentratie).
  4. Voer regelmatig BEWEGINGSTUSSENDOORTJES uit.
  5. Geef leuke opdrachten, maak gebruik van je DIDACTISCHE KWALITEITEN.
  6. Elke leerling heeft zijn EIGEN LEERTEMPO, respecteer die.
  7. TEST NIET OM TE TESTEN, beperk het aantal toetsen.
  8. Vermeld GEEN KLASGEMIDDELDEN op het rapport en zeg GEEN PUNTEN HARDOP in de klas.
  9. Misbruik HUISWERK niet voor opdrachten die in de klas niet lukken.
  10. Kleef geen ETIKET op een leerling.

21-01-2009

Uit de pers: Rilatine als 'leerpil'

Het artikel

De verkoop van het ADHD-geneesmiddel 'Rilatine' is het voorbije jaar spectaculair gestegen.
Dit las ik in 'De Metro' op 21 januari 2009.

Cijfers van het Medisch Instituut voor Statistiek (MIS), die De Morgen kon inkijken, leren dat in 2008 ruim 14,8 miljoen pillen Rilatine werden verkocht. Specialisten wijzen op het oneigenlijk gebruik van de vaak zware medicatie, vooral in studentenmilieus. Daar worden ze gebruikt om de concentratie en prestaties te verbeteren. De voorbije vijf jaar steeg het aantal verkochte Rilatine-pillen van 9,6 miljoen tot ruim 14,8 miljoen. In het begin van de jaren negentig werden er jaarlijks nauwelijks 200.000 Rilatine-illen geslikt. Ook andere geneesmiddelen uit dezelfde groep als Rilatine kennen een spectaculaire stijging van verkoop.


Mijn persoonlijke mening bij dit artikel en deze probleemsituatie

Rilatine is een nuttig middel als je het maar op de juiste manier gebruikt!
Meestal is het de psychiater die Rilatine voorschrijft na een grondig onderzoek naar ADHD.
Na gebruik van het middel ben je minder verstrooid, je concentreren op activiteiten lukt beter en impulsieve reacties heb je dan beter onder controle. Je wordt er rustiger van en je aandacht voor leerervaringen verhoogt.

Maar Rilatine is GEEN LEERPIL!!! Het verandert niets aan je capaciteiten, je wordt er niet slimmer door en ook niet socialer! Je kunt je alleen wat beter concentreren en beheersen. Als er iets moet veranderen aan je schoolresultaten zal je zelf de inspanning moeten doen.

In principe heb je voor het afhalen van Rilatine bij je apotheker een voorschrift van de psychiater (of dokter) nodig. Ik vind het erg dat sommige personen ook zonder voorschrift aan de medicijnen geraken.
Ik denk dat weinig studenten beseffen wat de gevolgen van het medicijn kunnen zijn.
Wie bijvoorbeeld overmatig Relatine gebruikt, weet vaak niet waaraan zich te verwachten. Sommigen worden onrustig, hebben paranoïde gedachten en komen in een echte psychose terecht. En als het werkelijk tegenvalt, krijg je stuiptrekkingen en raak je ten slotte in een coma!
Bovendien werkt Rilatine gemiddeld vier uur en is dan uitgewerkt, waardoor je opnieuw geconfronteerd wordt met onrust, vergeetachtigheid en impulsief gedrag.

Wie het niet nodig heeft, gebruikt het dus niet!!!

19-01-2009

Techniek: Hoekenwerk in het vijfde leerjaar

In het kader van het nationaal gekozen thema 'Techniek' heb ik op donderdag 15 mei 2008 (in het tweede stagejaar dus) voor de leerlingen van het vijfde leerjaar een les gegeven waarbij meerdere elementen werden uitgewerkt. Om het enthousiasme en de betrokkenheid van de kinderen te vergroten maakte ik gebruik van de methode 'hoekenwerk'. Hierbij werden de leerlingen ingedeeld in groepjes en werden verschillende opdrachten gegeven. Om deze werkwijze vlot te laten verlopen dienden duidelijke afspraken te worden gemaakt.
In deze situatie werden zoveel mogelijk groepjes gevormd bestaande uit vier leerlingen per groepje.


Elke leerling werd voor een bepaalde uitdaging geplaatst en kreeg een specifieke verantwoordelijkheid.
Volgende taken konden de kinderen onder elkaar in onderlinge afspraak verdelen: één tijdsbewaker (zorgt ervoor dat de opdracht binnen de gegeven tijd wordt afgewerkt), één uitvoerder (voert de proef daadwerkelijk uit), één lezer + controleur (leest de opdracht voor en controleert of de resultaten realistisch zijn) en één schrijver + materiaalmeester.
Hieronder een kort overzicht van de opdrachten die uitgevoerd moesten worden:

Hoek 1: Lucht.
De leerlingen onderzochten hier 2 vragen:
1) Kunnen we een spuit gedeeltelijk indrukken als we met onze vinger het gaatje afsluiten? Probleemstelling: is lucht samendrukbaar?
2) Heeft lucht een gewicht?

Hoek 2: Verdampen en condenseren.
De leerlingen zochten het antwoord op onderstaande vraag:
1) Wat gebeurt er met een spiegel als we hem boven kokend water houden?

Hoek 3: Trillend geluid.
De leerlingen vroegen zich onderstaande vragen af bij deze hoek:
1) Wat is geluid eigenlijk? Hoe kom
t het dat je geluid soms kan voelen?
2) Bestaat geluid werkelijk uit trillingen?

Hoek 4: Schoon geld.
De leerlingen dachten na over onderstaande vraag:
1) Waarom blinken nieuwe geldstukken altijd mooier dan gebruikte? Wat kunnen we doen om oude te laten blinken?

Hoek 5: Spiegels.

De leerlingen onderzochten hier 3 vragen:
1) Wat gebeurt er als ik in de spieg
el kijk?
2) Wat is spiegelschrift? Kan jij het lezen?
3) Wat is een periscoop?

Hoek 6: Communicatie.
De leerlingen dachten na over onderstaande vragen:
1) Kan jij communiceren met het morsealfabet?
2) Kan jij communiceren met pictogrammen/hiërogliefenalfabet?


De kinderen kregen tijdens het hoekenwerk een evaluatiekaart. Na elke opdracht werd afgesproken dat ze zelf een waardering konden uitspreken.

Via een symbool (smiley) konden ze aangeven in welke mate ze de opdracht als aangenaam of minder leuk ervaarden. Op het einde van de namiddag gaven de leerlingen te kennen (via een kort klasgesprek) dat ze de opdrachten en de werkwijze als zeer leerrijk en aangenaam hadden beleefd.
Ik merkte zelf ook heel wat enthousiasme tijdens de uitvoering van de taken. Ook de taakverdeling was voor veel kinderen een extra stimulans omdat ze verantwoordelijk waren voor een afgesproken deeltaak. De meesten vonden uiteraard het kaartje van ‘de uitvoerder’ het leukst.
Het hoofddoel van dit hoekenwerk was dat de kinderen in contact kwamen met het thema ‘techniek’. Ze werden doelgericht geconfronteerd met alledaagse experimenten zoals gezichtsbedrog, verdampen en condenseren, lucht, geluid, het morsealfabet, …
Daarnaast mogen ook andere doelstellingen niet uit het oog verloren worden. Ter illustratie geef ik enkele voorbeelden: samenwerken in groepsverband, een taak correct en volledig kunnen uitvoeren, overleg plegen, …
Het was zowel voor de kinderen als voor mij een aangename ervaring.

Hieronder het werkboekje dat elk groepje kreeg bij de start van het hoekenwerk.


Bezoek aan de Verbeke Foundation

Op maandag 19 januari brachten wij een bezoek aan de 'Verbeke Foundation in Kemzeke'.
Dit is een landschap met tentoonstellingsgebouwen waar moderne en hedendaagse kunst zowel binnen als buiten wordt tentoongesteld.
De Verbeke Foundation is tevens ook een 'playground' die kunstenaars inspireert en prikkelt om er te werken.


De studenten kregen eerst een korte rondleiding doorheen het gebouw.
Hierna kregen we een korte opd
racht: we mochten per twee een voorwerp kiezen en hier een beeld of schilderij aan koppelen.
Sofie Delombaerde en ik kozen ervoor samen te werken. Ons voorwerp was een eendje op een rietje.
We kozen voor een blauw schilderij dat van ver leek op water. Wanneer we het beeld van dichtbij bekeken zagen we zoveel meer. Dit beschreven we poëtisch in een elfje en in een gedichtje.

blauw
het water

de gele eend

een teken van vuur
glashelder



Wij voelen ons precies in een andere wereld.
Steden vol met wegen, woestijnen en water,

dat heb je in de tijd van later.

Toch zie je alles glashelder in één beeld,

zodat het allesbehalve verveelt.

Maar je ziet er ook vuur in, ook al lijkt het zo blauw,

de eventuele kunst die je erin ziet is nog steeds een keuze van jou...



17-01-2009

Wereldkuren

Site: http://www.wereldkuren.be

Wat?


Een gebruikersgroep
die leerkrachten van de derde graad samenbrengt.
Op deze site vind je
extra materiaal en informatie als ondersteuning bij verschillende onderwerpen of thema's die aansluiten bij de leerstof van wereldoriëntatie in de derde graad.
Je vindt er ook links naar bijkomende informatie, interessante organisaties, workshops, ... die de thema's van wero voor de derde graad verder kunnen verrijken.

E
r werden 16 thema's uitgewerkt. Per thema wordt een themamap aangeboden. Elke themamap bevat een handleiding, kopieerbladen en een werkboekje.

Een aantal thema's worden ook in beeld gebracht. Op deze foto's is duidelijk te zien dat het accent op actief en samenwerkend leren ligt, dat ervaringen en interesses van de leerlingen als uitgangspunt gebruikt worden en dat er een sterke en betekenisvolle samenhang tussen de verschillende werkelijkheidsdomeinen binnen een thema zijn.

Ik kan hier nog maar één ding aan toevoegen: het materiaal wordt ter beschikking gesteld, ALLEN DAARHEEN DUS!!!


16-01-2009

Binnenkort te koop...

... De FAME-magazine van de maand maart!!! Hieronder kunt u de voorpagina al even bewonderen. En wat een bekende figuren zien wij hier... :-)



Al denkend aan de pret in Zinal en SNEEUWEN dat dat er deed :-)

15-01-2009

Sneeuw, skiën, Zinal en photoshop!


We blijven in de sneeuwsfeer! :-)

Met een beetje hulp maakte ik bovenstaande tekening in het programma 'Photoshop'. Wat een ervaring!
Let op de achtergrond... Dit landschap herkennen we uit................ ZINAL natuurlijk!